Fototentoonstelling

Expositie Gerard Wagemakers over Armando

5 april t/m 5 juni 2017

Biografie GERARD WAGEMAKERS

Gerard Wagemakers is een onafhankelijke fotograaf en maakt portretten in de ruimste zin van het woord. In zijn series gaat hij op zoek naar wat de mens drijft of vormt en wie de ‘echte’ mens is. Hij is nieuwsgierig naar het verhaal achter de persoon of groep. Puur en intiem; dat is de indruk die zijn werk bij je achterlaat.

Gerard is met een zijn tweede carrière bezig. Na circa 18 jaar als ondernemer op het gebied van marketing en communicatie is hij op zoek gegaan naar zijn talenten en passie. Hij heeft ontdekt dat fotograferen een andere en heftigere energie oproept dan gewoon ‘zijn werk doen’. Sinds 2011 is hij actief als professioneel fotograaf en werkt o.a. voor het Financieel Dagblad.

OVER ARMANDO

Armando is kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. Hij is geboren in 1929 te Amsterdam. Zelf ziet hij zijn werk als ‘Gesamtkunstwerk’, waarvoor zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Kamp Amersfoort de basis vormen.

Het werk van Gerard Wagemakers gaat over mensen die met bezieling werken of leven.

Gerard heeft Armando een periode mogen volgen in Potsdam waar de schilder woont en werkt. “Hij heeft mij geraakt met zijn passie, zijn energie, zijn ‘werkdrang’. Armando doet niets half.”

Gerard Wagemakers

DOGWAGGERS

Begin jaren negentig is Mathijs Wessing begonnen met fotografie.
Mathijs heeft naast verschillende fotografiecursussen bij De Moor in de Bethaniënstraat de Rietveld Academie doorlopen.
In 1998 is hij bij een grote fotostudio gaan werken met een enorm gevarieerd programma,
foto opdrachten van vuilnisbelten tot het Koninklijk Huis.
Vanaf 2006 werkt Mathijs voor zichzelf en houdt zich voornamelijk bezig met portretten op locatie.
In september 2015 is hij, met hulp van Brecht Boskaljon, begonnen met het project Dogwaggers.
De bedoeling is hondenbezitters de mogelijkheid te geven om met hun maatje(s) op de foto te gaan.
Het was voor hem belangrijk om de hond op een verhoging te zetten zodat deze op dezelfde hoogte komt als de baas.
Alle foto’s zijn buiten met daglicht gemaakt. De opzet was om weinig tot geen aandacht te besteden aan het uiterlijk. De baasjes werden met de honden gefotografeerd zoals zij ze tegenkwamen. Dit om een eerlijk, puur en open serie te krijgen.
Vanaf 19 oktober hangt er een selectie van de 120+ gemaakte portretten in De Engelbewaarder.
www.facebook.com/dogwaggers
dogwagger-1
dogwagger-2

 dogwagger-4

VISSERS

Kadir van Lohuizen is sinds 1988 fotojournalist en is daarvoor het grootste deel van het jaar in het verre buitenland te vinden, soms werkend in conflict gebieden, vaker werkend aan grotere projecten over migratie en klimaatverandering.

In zijn jonge jaren was hij veel op het Wad te vinden en woont al jaren op een zeilende tjalk die in Amsterdam ligt.

“De vissers op het Wad hebben mij altijd geïntrigeerd, de garnalen kotters, het gescharrel op de platen, de netten in de geulen. Een bijzondere wereld, maar die ook altijd een onbekende wereld leef.”

“Toen ik benaderd werd door het Fries museum en de Leeuwarder Courant of ik een reportage over Friesland wilde maken, was de keus snel gemaakt: VISSERS!”

‘Mijn foto’s vertellen een verhaal over het wankele evenwicht tussen mens en natuur. De geharde mannen en vrouwen trotseren weer en wind voor hun vak. Velen vissen vooral uit liefde en respect voor de natuur. Dat er geld mee verdiend wordt, is vaak mooi meegenomen. Hun toekomst is echter onzeker. Echt makkelijker zal het er niet op worden. Met deze tentoonstelling geef ik u daarom een kijkje in hun wereld: achter het net, en erin.’

Met dank aan het Fries Museum en de Leeuwarder Courant.

Deze expositie is mede mogelijk gemaakt door Foto Kiekie, Amsterdam.

wadden2014_0021

BRICK BY BRICK BHAKTAPUR, NEPAL, 2015

Op 25 april 2015 werd het centrum van Nepal, met het Gorkha District als epicentrum, getroffen door een aardbeving met magnitude 7.8. Het veroorzaakte wijdverspreide vernietiging van woningen en infrastructuur. Een krachtige naschok op 13 mei 2015 zorgde voor verdere schade en verlies van leven. Vele in de UNESCO World Heritage lijst vermeldde gebouwen werden tevens beschadigd of verwoest. In totaal zijn er bijna 9.000 mensen om het leven gekomen en zijn er bijna 22.000 gewond geraakt. Bhaktapur, één van de drie Royal Cities in de Kathmandu vallei en thuisbasis van het wereldberoemde UNESCO World Heritage site Durbar Square, werd zwaar getroffen. Ongeveer 80% van de religieuze structuren werden beschadigd. De overlevenden staat nu het lange proces van puin ruimen en het wederopbouwen van hun woningen te wachten. Door gebrek aan zware bouwmachines wordt veel werk met de hand gedaan. Vaak door vrouwen die letterlijk hun stad steen voor steen aan het heropbouwen zijn.

Fotografie door Chris de Bode, vertegenwoordigd door Panos Pictures London.

De werken zijn te koop. Voor meer informatie bel 06 14 34 31 74 of mail cdebode@gmail.com.

Mede mogelijk gemaakt door Fotolab Kiekie – fotolabkiekie.com

On the 25th of April 2015 thousands of families lost their homes in Nepal due to a heavy earthquake. Located about 13 km east of Kathmandu, Bhaktapur, one of the three Royal cities in the Kathmandu Valley was hit hard. Around 80 percent of the religious structures in Durbar Square were seriously damaged and many of the medieval homes were leveled. It will take many years to reconstruct this widly know area. The women living in this area join forces to clean up. They work day by day, bare handed, brick by brick. My name is Barmila, 40 yrs old. I clean up this house together with my son to make some money. My house is destroyed. I rent a small place. I get support from the people I'm working at right now. The owner of this house is the principal of my sons school. The bracelet I wear shows a lions head. I got it in return for a job I did once.

On the 25th of April 2015 thousands of families lost their homes in Nepal due to a heavy earthquake. Located about 13 km east of Kathmandu, Bhaktapur, one of the three Royal cities in the Kathmandu Valley was hit hard.
Around 80 percent of the religious structures in Durbar Square were seriously damaged and many of the medieval homes were leveled. It will take many years to reconstruct this widly know area.
The women living in this area join forces to clean up. They work day by day, bare handed, brick by brick.
My name is Barmila, 40 yrs old. I clean up this house together with my son to make some money. My house is destroyed. I rent a small place. I get support from the people I’m working at right now. The owner of this house is the principal of my sons school. The bracelet I wear shows a lions head. I got it in return for a job I did once.

 

De Beeldunie presenteert ‘Liefde voor fotografie’

25 maart t/m 29 april 2015

‘Liefde voor fotografie’ is de openingstentoonstelling van De Beeldunie, een nieuw agentschap voor professionele fotografen. De Beelduniefotografen hebben een eigen signatuur en een individuele kijk op de wereld. Voor deze tentoonstelling is van alle fotografen een kenmerkende foto geselecteerd waaruit hun liefde voor fotografie blijkt.

Daarnaast heeft Mark van der Zouw speciaal voor de tentoonstelling twee foto’s in opdracht gemaakt.

De Beelduniefotografen zijn specialisten in onder meer journalistieke fotografie, reportages, dagelijks leven, straat-, reis-, architectuur-, lucht-, portret- en documentaire fotografie. De Beeldunie is in 2015 opgericht door Eike den Hertog, voor de techniek werkt hij samen met Martin Wilmsen van Xpertise-ICT. Beiden met ruime ervaring op het gebied van fotografie en beeldbank-techniek.

www.debeeldunie.nlBEELDUNIE_EXPO-Pepijn Hooimeijer

 © Pepijn Hooimeijer

                        

De Havenstraat            

één van de laatste rafelranden van  Amsterdam

Foto’s van Michael Floor

te zien t/m 23 maart 2015

Havenstraat_Michael Floor

 Vroeger kon je een fotograaf nog gewoon voor zijn bek rossen , mijmerde hij, terwijl hij rustig achterover leunde in de stoel voor zijn loods en nog eens een slok van zijn bier nam. Nu zijn er te veel fotografen, iedereen loopt tegenwoordig rond met een camera”, vervolgde hij met enige weemoed.

Zo maar een ontmoeting in de Havenstraat, één van de laatste rafelranden van Amsterdam in Zuid. Binnenkort zal het verdwijnen om plaats te maken voor reguliere appartementencomplexen. Het is een ontwikkeling zoals je die niet alleen in Amsterdam ziet; het proces is universeel en voltrekt zich over de hele wereld. Het zijn de rauwe plekken zonder monumentale allure die de golven van vooruitgang in stedelijke gebieden vaak niet overleven. Eens lagen ze aan de randen van de steden. Daarna werden ze ingekapseld door nieuwe wijken om vervolgens te worden opgeslokt. En dat is jammer, want het zijn vaak de rafelranden die een stad karakter geven. Ze vertegenwoordigen de aantrekkingskracht die een stad op veel mensen heeft: je kunt er je eigen gang gaan en je onttrekken aan veel geschreven – en vooral veel ongeschreven – regels.

Het afgelopen jaar heeft documentair fotograaf Michael Floor, een buurtgenoot, gewerkt aan een fotoserie rond de Havenstraat. Het is een gebied dat zich op het eerste gezicht moeilijk laat peilen. Er staan veel kale loodsen waarvan de deuren vaak dicht zijn. Geen hippe koffietenten, maar een terrein van hobbyisten en kleine bedrijfjes, van dromers en rouwdouwers. Hier vind je de vliegtuigbouwer zonder vliegbrevet en de voorzitter van de ludieke ambassade van Mars. En om de hoek de grijze sjacheraar met zijn sterke verhalen. Of Theo, de man die na tientallen jaren klussen opgebaard lag in zijn loods aan de Havenstraat.

Michael Floor (1974) is opgeleid aan de Fotoacademie in Amsterdam. Voor zijn project De Havenstraat ontving hij een subsidie uit het Fonds Tijdelijke Kunstprojecten van de het stadsdeel Amsterdam-Zuid.

Interesse in aankoop van een foto?

michaelfloor@hotmail.com, tel. 06-24 70 17 81, www.michaelfloor.nl 

 

40 jaar Bimhuis: een impressie – vanaf 19 september 2014

IMG_0015

IMG_0018

cafe

world press photo pop-up group exhibition till May 12th

DSCF9646

All of NOOR’s photographers have a strong connection to World Press Photo, as award winners, Joop Swart Masterclass participants and educators, jury members, or supervisory board members. To celebrate this fact, and with the World Press Photo Awards Days fast approaching, NOOR presents a small pop-up exhibition in an informal setting, featuring relevant work by all our photographers.

NOOR’s pop-up exhibition is currently hanging at the Cafe de Engelbewaarder, which is situated just over the canal from Het Compagnie Theater, the location of this year’s World Press Photo Awards Days. The exhibition runs until May 12th.

Address Engelbewaarder: Kloveniersburgwal 59, 1011 JZ Amsterdam.

This exhibition is supported by Nikon Europe.

All printing by FotolabKieKie.

Exhibition photos by Jen Tse.

 

van 29 januari t/m 29 april 2014:

festival

Fun op Festivals

Amaury Miller www.amaurymiller.nl

Buitenfestivals zijn visueel aantrekkelijk. De extravagante uitdossingen, de drank en de opzwepende ritmes creeren feesten met uitzinnig dansende menigtes en elk festival heeft zijn eigen sfeer en publiek. Miller fotografeerde de grote festivals als Dance Valley en Mysteryland, maar vindt de kleinere festivals waarop de commercie nog geen invloed heeft uitdagender, bijvoorbeeld het Wave festival in ‘t Twiske (Amsterdam-Noord), kleinschalig maar opvallend in zijn originaliteit. Het contact met de festivalgangers is voor Amaury Miller heel belangrijk. Hun theatrale of losbandige poses zijn dankbare momenten voor de fotograaf. Dit staat in schril contrast met de nieuwsfotografie waarbij Miller het gevaar tijdens zijn werk niet schuwt en niet terug deinst voor rellen, ruzies en arrestaties. Daarom is de wereld van de zomerfestivals een welkome afwisseling.
Amaury Miller studeerde fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkt al 15 jaar als freelancer voor Algemeen Dagblad en Het Parool, voor verschillende tijdschriften en bedrijven en wordt vertegenwoordigd door fotobureau Hollandse Hoogte.

van 18 september t/m 28 januari 2014

Recente portretten

Mark Kohn  www.kohn.nl

mensje van keulen

Foto: Mensje van Keulen door Mark Kohn

Welke portretfotograaf stelt zijn sitters op hun gemak met een onweerstaanbaar Laurel en Hardy filmpje op een iPad ter hoogte van zijn camera? Het levert een portretfoto op met een twinkeling in de ogen, ook bij gereserveerde types. Het is een van de slimmigheidjes die Mark Kohn toepast als het nodig is om het gewenste portret te krijgen. Hij beschouwt de goede sfeer en het vertrouwen tussen geportretteerde en fotograaf als zijn verantwoordelijkheid en noodzakelijk voor een geslaagd resultaat. Zodat hij portretten kan maken, die de tand des tijds doorstaan. Mark Kohn (1961, autodidact) heeft zijn jubileum van 25 jaar portretfotograaf stilletjes voorbij laten gaan en toont liever zijn recente werk.
De portretten zijn gemaakt in opdracht van diverse opdrachtgevers, zoals de Gemeente Amsterdam, Trouw, NRC Handelsblad, Uitgeverij Anthos en het tijdschrift Nestor, een uitgave van de Unie KBO.

Persbericht: Nooit, nooit, nooit meer aan de wal

 

 

DOGWAGGERS